انتخابات وموضع روحانیون در مشهد
اسدالله جعفری اسدالله جعفری

بنام خدا

انتخابات پیش رو در افغانستان وشروع نام نویسی نامزد های ریاست جمهوری ،جامعه روحانیت مهاجر افغانی در مشهد را باچالش های بسیاری رو برو ساخته اند.

1 – ازآنجا که روحانیون شیعه تعلق قومی ومذهبی با جامعه هزاره دارند وسیاست مداران هزاره ،ازسیاست واحد برخوردار نیستند،روحانیون شیعه در مشهد نیز از سیاست واحد برخوردانیستند وهرکدام تعلق حزبی با حزب مورد نظر خوددارند.

2 – روحانیون شیعه در مشهد به سه طیف مختلف تقسیم می شوند:

الف- طیف جوان وروحانیون مسن که به مرجعیت واحد شیعه هزاره معتقد هستند وحول محور مرجعیت حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی هستند

ب- روحانیونی  که حول محور آیت الله محسنی می چرخند وشعار هزاره محوری وحق خواهی مدنی را قبول ندارند و سخن از مذهب جعفری می زنند ودغدغه اجرای شریعت را در سر می پرورانند اندیشه مذهب در ضمن قومیت را منافی با اسلام می دانند وبه جای وحدت ملی مبتنی بر حفظ حقوق اقوام،از وحدت دینی سخن می گویند.

ج- روحانیونی که به هرقبله ای نماز می خوانند وبا هرسازی می رقصند ودین می فروشند ودنیا می خرند.

موضع این سه گروه در قبال انتخابات

وجایگاه هزاره در این انتخابات چیست؟

اما موضع این سه گروه در قبال انتخابات وجایگاه هزاره در این انتخابت چیست؟ وازکدام کاندید حمایت خواهند کرد؟

گروه اول که تابع مرجعیت آیت الله العظمی محقق کابلی هستند،نیز به دو طیف طرفداران آقای محمد محقق وآقای کریم خلیلی ،تقسیم می شوند.

این گروه از روحانیون هزاره درعین حالی که تعلق حزبی با دو جناح حزب وحدت دارند،آیت الله العظمی محقق کابلی را فصل الخطاب می دانند وخود را موظف به اطاعت از مرجعیت می دانند وملزم هستند که ازدستورات معظم له پیروی کنند.

لذا تا موضع مرجعیت در مورد انتخابات روشن نشود این گروه از روحانیون هزاره موضع روشن نخواهند داشت.

گروه دوم از روحانیون هزاره که حول محور آیت الله محسنی می چرخند  از کاندیدا توری آقای کرزی حمایت می کنند وطبق خبرهای خیابانی وگنچ مدرسه ای ،جلساتی برای صدور اعلامیه حمایت از کرزی ،در گوشه وکنار شهر مشهد برگزار شده اند.

اما گروه سوم نیز به دو طیف تقسیم می گردند1 – طیف دارای اقامة قانونی از طریق حوزه ودارای حق ویزای خروج مراجعت-2 طیف فاقد امکانات حوزوی .

گروه دارای حق ویزای خروج مراجعت از هم اکنون چمدان هایش را بسته اند تا به افغانستان رفته ریاست کامپاین انتخاباتی یکی از کاندید های ریاست جمهوری را بدست آورده ملت بفروشند ودلار جمع کنند.

باتأسف ودرد وبسیار روشن وواضع وصادقانه باید بگویم که این گروه از روحانیون هزاره آنچه که ندارند درد هزارگی ودانش مصلحت اندیشی قومی هست وتاهنوز شنیده نشده است که یکی از این گروه گفته باشند به افغانستان برویم واز بشر دوست بعنوان یک کاندید اصلح هزاره حمایت کنیم وبرای هزاره از ضرورت اتخاذ یک سیاست واحد وکار آمد سخن بگوییم.

آنچه تاکنون از این طیف شنیده شده این است که باید از کاندیدی حمایت کنیم که دلار بیش تر نصیب ما شود.وبطور مشخص از آقای کرزی،احمدجلالی،اشرف غنی احمدزی،دکتر عبدالله وخلیل زاد نام می برند که این ها دلار بیش تر می دهند.


May 5th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات